تغذیه و درد استخوان ها و مفاصل

تغذیه تاثیر بسزایی در پیشگیری و کنترل درد استخوان ها و مفاصل دارد. بهتر است گوشت قرمزمحدود شود، ولي ماهي، روغن ماهي، آجيل و دانه هاي خوراکي مثل بادام و گردو و بادام زميني، سويا و ساير حبوبات، سيب زميني و غذاهاي تهيه شده از جو براي کاهش درد مفيد هستند. حبوبات و ماهي هاي آب هاي سرد بايد به عنوان منبع مهم پروتئيني جانشين گوشت هاي حيواني شوند. مغزها و دانه ها هم منابع عالي ديگري از پروتئين هستند. بادام، و گردو محتوي منیزیم هستند و نه تنها در ساختمان استخوان ها و غضروف ها به کار مي رود، بلکه در نگهداري کشش عضلات هم مؤثر هستند.

برنامه غدایی و سلامت استخوان

برنامه غذايي روزانه ما بايد از نظر ميوه ها ، سبزيجات خام وغلات سبوسدار کامل باشد تا مواد مغذي لازم را براي نگهداري استخوانها ، سيستم عصبي و عضلاني، تأمين نمايد.غذاهاي تهيه شده از جو يا پوره آن حاوي ويتامين هاي گروه B است، که براي سلامتي سيستم اعصاب و عضلات مفيدند.  

البته دقت کنید وجود اضافه وزن و چاقی، فشار بر مفاصل را بیشتر می کند. بنابراین میزان مصرف مواد غذایی پرکالری مثل مغزهای گیاهی و غلات باسیتی مطابق کالری تنظیم شده با توجه به شرایط فردی شما توسط متخصص تغذیه باشد.

آنتی اکسیدان

با بروز يک واکنش التهابي در بدن ، مواد مضري به نام راديکال هاي آزاد ايجاد مي شوند. راديکال هاي آزاد موجب آسيب به بافت ها ، افزايش التهابات و عود مجدد درد مي شوند. وجود مقادير زياد آنتی اکسیدان های زیر، باعث کاهش درد و التهاب مي شوند.

ویتامین C  يکي از مهم ترين آنتي اکسيدان ها به شمار مي رود که مي تواند در بهبود زخم ها و آسيب هاي اسکلتي و عضلاني و نيز دردهاي مزمن مؤثر باشد. میوه ها و سبزیجات منابع غنی این ویتامین هستند.

ويتامين E ، اين ويتامين خاصيت ضدالتهابي و تقويت سيستم ايمني را بر عهده دارد. مقدار توصيه شده آن تا 800 واحد بين المللي در روز است. روغن ریتون و کنجد منبع این ویتامین هستند.

کاروتنوئيدها هم گروهي ازآنتی اکسیدان ها به شمار مي روند که بدن مي تواند ویتامین A را از آنها توليد نمايد. ویتامین A  به عنوان يک ماده مغذي براي تقويت سيستم ايمني عمل مي کند. همچنين براي تجديد بافت ها نيز ضروري مي باشد. منابعی مثل طالبي، انبه، كدو تنبل، فلفل،اسفناج، كلم و زردآلو بتاكاروتن دارند.

اسيدهاي چرب ضروري امگا 3. اين اسيدهاي چرب التهابات حاصل از پروستاگلندين هاي را کاهش مي دهند. لينولنيک اسيد در تخم مرغ، کتان و ماهی هایی مثل ماهي تون ، سالمون ، شاه ماهي، ساردين و نيز جگر ماهي يافت مي شود.

ويتامين B6. اين ويتامين در کاهش دردهاي عصبي و دردي که علت آن گرفتگي اعصاب است ، مؤثر است. اين ويتامين ممکن است به کاهش علائم آرتريت نيز کمک کند. انواع گوشت، شیر، تخم مرغ، غلات کامل بویژه گندم، مغزهای گیاهی، حبوبات و سبزیجات سرشار از این ویتامین هستند.

روش های پخت غذا