چرا رژیم بگیرم؟

چرا رژیم بگیرم؟ این سوالی است که ممکن است برای بسیاری از شما پیش بیاید. با رضایی دایت همراه باشید تا جواب این سوال را پیدا کنیم.

نقش رژیم غذایی

مطمئنم تائید می کنید که هر موجود زنده ای یک نوع رژیم غذایی دارد زیرا که برای ادامه حیات نیاز به دریافت کالری و مواد غذایی دارد. پس هر چه که اسمش را بگذاریم، غذا خوردن، رژیم غذایی یا برنامه غذایی برای زنده ماندن ضروری است. حالا اینکه کمیت و کیفیت این غذا و رژیم چقدر می تواند در سلامت جسمانی و خطر بروز بیماری ها، حافظه، موقعیت اجتماعی و اعتماد به نفس و… تاثیرگذار باشد بستگی به عملکرد شما دارد.

چرا رژیم بگیرید ؟

آیا شما هم می خواهید رژیم بگیرید؟ یا بهتر بگوییم آیا می خواهید رژیم مناسب و درخور نیاز خود داشته باشید؟ ابتدا باید از خودتان بپرسید چرا، چگونه و چه کسی یا چه چیزی باعث شد برای رژیم گرفتن تصمیم بگیرید؟ می خواهید خوش اندام شوید یا علائم بیماری خود را کنترل کنید؟ شاید هم برای پیشگیری از این مشکلات به فکر رژیم گرفتن افتاده اید. به هر حال به شما تبریک می گوییم، چون شما جزء افرادی هستید که ارزش سلامتی و نقش آن در زندگی را به خوبی درک کرده اید، و برای سلامت خود سرمایه گذاری می کنید.

سوالاتی که برای شما ممکن است پیش بیاید:

چرا باید رژیم بگیرم وقتی فقط کمی چاقی موضعی دارم”
با بیماری من رژیم گرفتن سخت است یا نمی شود رژیم گرفت!

تصمیم برای اصلاح عادات غذایی

شما کدام را ترجیح می دهید: کمی تغییر و اصلاح عادات غذایی و رفتاری مان یا ریسک بروز بیماری های مزمن بر اثر اضافه وزن و سندروم متابولیک و الباقی.

نتایج مطالعات نشان می دهد، BMI (شاخص توده بدني) و نسبت دور كمر به باسن شانس ابتلا به دیابت را با ایجاد مقاومت به انسولین افزایش می‌دهد، همچنین با ابتلا به سكته قلبي ارتباط مستقيم دارد .چاقي شكمي در مقايسه با چاقي كلي ارتباط بيشتري با ابتلا به سكته قلبي به ويژه در زنان و سنين پايين تر دارد. همچنين ساير عوامل خطر ساز قلبي مثل سیگار کشیدن رابطه چاقي با سكته قلبي را تشديد مي كند.

چرا رژیم بگیریم ؟
سوالات رایج رژیم گرفتن

بعضی از مراجعین اعتراض می کنند که من هر موقع می خواهم رژیم بگیرم، افکار متفاوتی در سرم می آید و آنقدر سوال که تصمیم نگرفته پشیمان می شوم. مثلا می گویند من راه های خیلی زیادی را امتحان کرده ام فایده ندارد یا بعد از مدتی دوباره سر جای اولم برمی گردم، من الان شرایط رژیم گرفتن ندارم، چون زمان کاریم زیاد است و فرصت رعایت رژیم ندارم، چاقی در خانواده ما ارثی است یا من آب هم بخورم چاق می شوم، اگر دوباره شکست خوردم چه؟ اگر معده ام بهم ریخت چه؟

احتمالاً با خواندن مطالب بالا پیش خود فکر می‌کنید که اوضاع این افراد چقدر بد است. خوش به حال خودمان که این‌گونه نیستیم. ولی واقعیت این است که اکثر ما چنین لحظاتی را تجربه کرده‌ایم. در ضمن دوباره یادآوری می کنم که همه ما موجودات زنده نوعی رژیم داریم پس بهتر است عبارت “رژیم گرفتن” را به “اصلاح رژیم غذایی” یا “برنامه غذایی داشتن” تغییر دهیم، چون معنای رژیم، گرسنگی کشیدن یا تحمل سختی رژیم نیست.

غذا خوردن ذهن آگاهانه

برای اینکه بتوانیم بر افکارمان آگاه باشیم و آن‌ها را کنترل کنیم باید در زمان حال زندگی کنیم. ذهن آگاهانه غذا خوردن، یعنی به تک‌تک لقمه‌هایی که به دهان می‌برید، توجه کنید و ضمن اینکه آهسته غذا می خورید، به همه‌ی حواس توجه داشته باشید. در مطالعه ای با بیش از هزار و صد شرکت‌کننده مشخص شد وقتی افراد با ذهن آگاهی غذا می خوردند، علاوه بر اینکه کالری کمتری دریافت می کنند، از خوردن غذا هم بیشتر لذت می برند.

پیشنهاد می کنم همین الان تغییر را شروع کنید، هر چند این تغییر کوچک باشد، می تواند در طولانی مدت اثر بزرگی ایجاد کند. برای مثال سعی کنید به یاد بیاورید آخرین فکر یا احساس منفی که نسبت به اندام یا سلامتی خود داشته اید چه بوده و چطور می توانید آن را به نفع خود تغییر دهید. بیایید ذهن آگاهانه فکر کردن را در رعایت رژیم تمرین کنیم.