رژیم غذایی در آلودگی هوا

رژیم غذایی در آلودگی هوا برای پیشگیری از عوارض آن بر سلامتی اهمیت دارد. منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن ها از جمله مواد آلوده کننده ای هستند که بدن انسان را در برابر عفونتهای بیماری زا حساس تر کرده و مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی های قوه بویایی را افزایش می دهند. ازجمله گروههاي در معرض خطر در آلودگی هوا: کودکان ، سالمندان ، مادران باردار و مبتلایان به بیماري هاي قلبی ، ریوي است که بیشتراز افراد دیگر آسیب میبینند و باید امکانات لازم براي حفظ سلامت آنها مهیا گردد. بنابراین لازم است براي مقابله با آلودگی ها و حفظ سلامت اعضاي خانواده با برخی از موارد تغذیه اي آشنا شویم.

ویتامین های ضد آلودگی

غذاهای شامل ويتامین E و D مي توانند اثرات مسموم كننده گازهاي آلاينده را خنثي كنند. ويتامین E و D در روغنهای گیاهی ، گردو، بادام، زيتون، جوانه گندم، جگر و سبزيجات داراي برگ سبز مي توانید مصرف كنید. البته منابع مناسب ويتامین D هم شیر و زرده تخم مرغ هستند كه بايد در برنامه غذايي روزانه تان باشند. مي توانید با تجويز متخصص، مكمل هاي ويتامین های D و E را ھم مصرف كنید. ويتامین C هم مي تواند به دفع سربي كه با ھواي آلوده وارد بدن ما شده كمك كند. کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال ، نارنج، برگ سبز کاهو ، گیشنیز، جعفری و شلغم غنی از ویتامین C هستند علاوه بر اين ويتامین ها مصرف غذاهايي كه حاوي آنتي اكسیدان هاي سلنیوم و بتاكاروتن ها به عنوان پیش ساز ویتامین A که در تقویت سیستم ایمنی دخیل هستند را توصیه می کنیم . منابعی مثل طالبي، انبه، كدو تنبل، فلفل،اسفناج، كلم بروکلی و زردآلو بتاكاروتن دارند. سلنیوم را هم مي توانید در غذاهاي دريايي، مرغ، نان و غلات سبوس دار مصرف کنید. غذاهای دریایی امگا 3 هم دارند که می تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور مفید باشد .

شیر و لبنیات و آلودگی هوا

روش های پخت غذا

غذای مفید برای آلودگی هوا

پکتین بخورید! مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول های بدن می شوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه هایی مانند پرتقال و توت فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

سیر و پیاز بخورید سیر، پیاز و تره فرنگی، هر قدر ھم که بوی آزاردهنده ای داشته باشند اما حاوی مقدار زیادی گوگرد هستند که می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند.

چاي سبز را فراموش نکنید. چای سبز مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان تاثیر زیادي بر سیستم ایمنی دارد ، با تقویت سیستم ایمنی ، بدن در مقابل سرماخوردگی و آنفلوآنزا و الودگی ها مقاوم می شود.

به مقدارزیادآب بنوشید نوشیدن زیاد آب به کلیه ها کمک می کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

غذای مضر برای آلودگی هوا

استفاده از تنقلات كم ارزش مثل چیپس و پفك و نوشابه هاي گازدار چون باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن مي شوند و مي توانند اثرات سوء آلودگي هوا را دوچندان كنند. موادي مثل سوسیس و كالباس به دلیل داشتن مواد شیمیايي و نگهدارنده، علاوه بر اين كه به خودي خود مضر و سرطان زا هستند براي افرادي كه در معرض آلودگي هواي شهرها قرار دارند به هیچ وجه توصیه نمي شوند. در روزهای آلودگی هوا نباید از وانتی ها یا دست فروشانی که میوه و سبزیجات تازه را در کنار خیابان ها می فروشند  و در مسیر عبور خودرو ها می گذارند، میوه و سبزی بخرید.